تکنولوژی

جایگزین اصلی بنزین در جهان

جایگزین اصلی بنزین در جهان

جایگزین اصلی بنزین در جهان

امروزه در جهان برای استفاده از وسیله های نقلیه مشکل اصلی مردم مصرف سوخت و میزان هزینه های جانبی خودرو است در اکثر نقاط دنیا درست مثل ایران خودرو  های تک سوزی با بنزین کار میکنند در کنار بخش های مثبت خود ازنظر مالی برای فرد مشکل افرین هستند

با توجه به پیشرفت های اخیر در توسعه صنعت خودرو سازی ،خود رو های هیبریدی و خودرو های هیدروژنی خود را به عرصه رقابت با خودرو های بنزینی و سوخت های فسیلی رسانده اند

سوخت های فسیلی مدت هاست که در جهان تاثیرات مثبت و منفی داشته اند

امروزه اما جدال برای به دست اوردن انرژی نامحدود برای ادامه راحت تر و ارزان تر زندگی در زمین است

خود رو های هیبریدی که اکثر انرژی خود را از برق تامیین میکنند و خودرو های هیدروژینی با استفاده از انرژی  هیدروژن به فعالیت خود ادامه میدهند

یکی از این روش‌ها که بیشتر توسط خودروسازان ژاپنی در حال پیگیری است، استفاده از خودروهای هیبریدی  است. خودرو هیبریدی که از سوی شرکت تویوتا در سال ۱۹۹۸ ارائه شد، یک راه حل مناسب برای کاهش مصرف سوخت خودروهای بنزینی تا حدود ۵۰ درصد است که مشکل مصرف زیاد بنزین را از طریق تولید اینگونه خودروها می‌توان بهبود داد.

خودروهای هیبریدی ، ترکیبی از موتورهای الکتریکی با موتورهای درون‌سوز هستند و در تولید این خودروها سعی شده که وضعیت سوخت بهبود پیدا کند. البته پیش‌بینی می‌شود تقاضای این خودرو تا پایان دهه اخیر میلادی بیش از سه درصد تقاضای فعلی نباشد و این در حالی است که دولت آمریکا پیش‌بینی کرده است که تقاضا برای بنزین در این کشور تا سال ۲۰۱۲ با ۱۷ درصد افزایش به ۶۴٫۱۰ میلیون بشکه در روز برسد. اما خودروهای هیبریدی همچنان سهم بسیار کمی از خودروهای آمریکا را تشکیل خواهند داد و در سال جاری سهم خودروهای هیبریدی از بازار خودرو آمریکا حدود ۳٫۱ درصد خواهد بود.

هیبرید کردن خودروها در جهان به سه روش موازی ، ردیفی و ترکیبی انجام می‌شود که در روش سری ، موتور احتراق داخلی فقط کار تولید برق را انجام می‌دهد و موتور برقی ، خودرو را حرکت می‌دهد. در روش موازی موتور احتراق داخلی به‌صورت مستقل کار می‌کند و موتور برقی نیز به‌صورت مستقل کار می‌کند و این عملکرد از طریق یک ecu ( مغز هوشمند ) کنترل می‌شود. در روش ترکیبی نیز دو گونه موازی و ردیفی باهم به صورت ترکیب شده ، استفاده می‌شوند که این روش بیشترین قابلیت را دارد و تنها مشکل این طرح پیچیدگی فوق‌العاده آن است.

نوع دیگر استفاده از سوخت هیدروژن ، موتورهای درون سوز با سوخت هیدروژن است. شرکت بی.ام.و به‌تازگی خودروهای هیدروژنی را که با موتور احتراق داخلی کار می‌کند، ساخته است. مهندسان این شرکت در این خودرو هیدروژنی با یک آرایش خورجینی دارای ‌۱۲ سیلندر توانستند با به‌کارگیری سوخت هیدروژن ‌۲۸۵ اسب بخار قدرت تولید کنند.

این خودرو جدید بی.ام.و در آخرین رکوردگیری توانسته به سرعت ‌۳۰۲ کیلومتر بر ساعت دست یابد. موتور جدید h2r بر مبنای موتور احتراق داخلی بی.ام.و سری ‌۷ ساخته شده و برای افزایش راندمان در این موتور از زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها استفاده شده است. البته به دلیل نوع سوخت هیدروژن و حالت گازی آن ، تغییراتی در سیستم سوخت‌رسانی این خودرو ایجاد شده است.

شرکت بی.ام.و قصد دارد بر اساس تجربیات بدست آمده در مدل H2R گونه‌ای از خودروهای خود را که هم توانایی کارکرد بر روی هیدروژن و هم توانایی کارکرد با بنزین را دارند، بسازد؛ اما هنوز تا همه گیر شدن هیدروژن راه درازی باقی است؛ چرا که هیدروژن به‌صورت عنصر یافت نمی‌شود، به همین دلیل یا می‌توان آن را با الکترولیز آب و یا از هیدروکربنها بدست آورد که تهیه و ذخیره آن پروسه‌ای پر خرج است. از طرفی سامانه‌هایی که می‌توانند انرژی هیدروژن را به انرژی مکانیکی تبدیل کنند، پر خرج است و به همین دلیل از این سوخت به‌عنوان سوخت ۲۰ سال آینده خودروها یاد می‌شود.

خبر تولید انبوه خودرو های هیبریدی و هیدروژنی نگرانی زیادی برای کشور های تولید کننده بنزین ایجاد کرده است

قطعا در کشور های جهان سوم که همچنان مصرف کننده اصلی سوخت های فسیلی هستند امید چندانی برای رشد و همه گیر شدن این سبک از خودرو ها نیست و قطعا برای به تولید انبوه رسیدن این مدل های خودرو باید به آینده امید داشت .

 

 

برای دیدگاه ها کلیک کنید

جوابی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهار × پنج =

عناوین محبوب

بالا